Wikia

Nationaliteit en Tijdperk: Spanjaard (16e n.Chr.) Als Spook (Heden)

Geschiedenis Edit

In 1564 maakte hij als een Spaanse soldaat deel uit van het Brabantse bezettingsleger geleid door Hertog Alva. Persilos verafschuwde de werkwijze van zijn hertog en wanneer Alva de burgers van Kriekebeek belegerde enkel om zijn lege schat kist te vullen. Vertrok Don Persilos met De Sancta Caramella naar Spanje om zijn koning Philips II om amnestie voor de Kriekebeekers te vragen. De koning veroordeelde het gedrag van de hertog en gaf de soldaat een genadebrief dat de belegeraars bevool de Brabanders met rust te laten. Toen hij echter terug naar Brabant keerde werd hij opgewacht door de spionnen van Alva die het document van hem wouden ontnemen.

Don Persilos Y Vigoramba 1
Nadat hij de spionnen had verslagen begon hij te drinken werd hij door de bliksem geslagen in de wouden van Kriekebeek en overleed ten plekken.

De spionnen vonden zijn lichaam een dag later en leverde een document uit aan hun meester Alva. De hertog had echter genoeg eer om het document niet te vernietigen maar besloot her slechts te opbaren nadat hij Brabant geplunderd had.

Het Spokenparlement besloot dat Don Persilos Y Vigoramba zijn plicht door dronkenschap had verzaagd. Als straf was hij gedoemd rond de aarde rond te dwalen tot Kriekebeek was bevrijd. Maar omdat het 300 jaar duurde om de aarde te bereiken en brabant was veranderd was hij niet meer in staat zijn lot te veranderen. Enkel het schilderij van Pieter Bruegel de Oude De boerenbruiloft was de einige weg terug naar zijn originele tijd.

Het was echter nadat hij Suske en Wiske begeleid door Lambik ontmoette. En hen naar Brabant in 1565 een jaar na zijn dood wist te zenden. Don Persilos wist eindelijk de Hertog Alva in Brussel te confronteren en bracht het document naar Kriekebeek. De belegering werd opgeheven en nadat hij de trio helden terug naar hun tijd had gebracht werd hij in het hiernamaals toegelaten.

Zo'n 45 jaar later in 1995 ontmoette hij Lambik weer in de hemel gestorven in een hersentumor operatie en was bereid hem met open arme te verwelkomen. Gelukkig voor Lambik was het echter een schijndood en zijn hersentumor werd succesvol verwijderd.

Around Wikia's network

Random Wiki